Normy i atesty związane z opakowaniami z kartonu
Z opakowań kartonowych, w tym opakowań do żywności korzystamy na co dzień. Mało kto zastanawia się jednak, jakie kryteria muszą spełnić, zanim trafią na rynek. Wszelkie normy i atesty mają na celu zapewnienie jakości, bezpieczeństwa konsumentów i zgodności z przepisami produkcji opakowań z kartonu. Ma to duże znaczenie, szczególnie w przypadku opakowań dedykowanych do kontaktu z żywnością. Zatem sklepowe opakowania kartonowe do pakowania, przechowywania i transportowania żywności muszą spełniać określone prawnie normy i posiadać specjalne atesty.
Jakie atesty muszą mieć opakowania kartonowe?
Opakowania kartonowe sklepowe, ekspozycyjne czy przeznaczone do kontaktu z żywnością muszą mieć odpowiednie atesty, czyli certyfikaty, które potwierdzają jakość, ekologiczność i bezpieczeństwo opakowania, m.in.
- Atesty higieniczne PZH wydawane przez Państwowy Zakład Higieny, które potwierdzają, że opakowania z kartonu nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt.
- Atesty BRC (British Retail Consortium) potwierdzające, że produkcja opakowań kartonowych spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa żywności.
- Atesty FSC (Forest Stewardship Council) i PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification), które potwierdzają, że karton użyty do produkcji opakowań został pozyskany w sposób etyczny.
Jakie normy muszą spełniać opakowania kartonowe?
Wysokiej jakości opakowania kartonowe powinny spełniać podstawowe normy, np.
- Norma PN-EN 13432:2002 - określa wymagania dotyczące biodegradacji i kompostowania opakowań z tworzyw sztucznych i papieru.
- Norma PN-EN ISO 9001:2015 - określa wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością, który powinien być stosowany w procesie produkcji opakowań kartonowych.
- Norma PN-EN ISO 14001:2015 - określa wymagania dotyczące systemu zarządzania środowiskowego, który powinien być stosowany w procesie produkcji opakowań z kartonu.